Alexa
DOLAR 7,8687
EURO 9,3933
ALTIN 457,794
BIST 1342,49
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İzmir 17°C
Parçalı Bulutlu

Atatürk’ün Kadın ve Erkeği İlgilendiren Din Konusundaki Görüşleri

Atatürk’ün Kadın ve Erkeği İlgilendiren  Din Konusundaki Görüşleri
10.03.2020 - 20:44
A+
A-

Bizim dinimiz en mantıklı ve en tabii bir dindir. Ve ancak bundan dolayıdır ki son din olmuştur. Bir dinin tabii olması için akla, fenne, ilme ve mantığa uyması gereklidir. Bizim dinimiz bunlara tamamen uygundur, Müslümanların toplumsal hayatında, hiç kimsenin özel bir sınıf halinde varlığını korumaya hakkı yoktur. Kendilerinde böyle bir hak görenler dinî emirlere uygun harekette bulunmuş olmazlar. Bizde ruhbanlık yoktur, hepimiz eşitiz ve dinimizin hükümlerini eşit olarak öğrenmeye zorunluyuz. Her fert dinini, din duygusunu, imanını öğrenmek için bir yere gereksinim duyar. Orası da okuldur.”[1]

Bizim dinimiz, milletimize değersiz, miskin ve aşağı olmayı önermez. Aksine Allah da, Peygamber de insanların ve milletlerin değer ve şerefini korumalarını emrediyor.”[2]

Bizim dinimiz için herkesin elinde bir ölçü vardır. Bu ölçü ile hangi şeyin bu dine uygun olup olmadığını kolayca değerlendirebilirsiniz. Hangi şey ki akla, mantığa, kamu yararına uygundur; biliniz ki o bizim dinimize de uygundur. Bir şey akıl ve mantığa, milletin yararına, İslam’ın yararına uygunsa kimseye sormayın. O şey dinîdir. Eğer bizim dinimiz aklın, mantığın uyduğu bir din olmasaydı kusursuz olmazdı, son din olmazdı.[3]

Türk milleti daha dindar olmalıdır, yani bütün sadeliği ile dindar olmalıdır demek istiyorum. Dinime, bizzat gerçeğe nasıl inanıyorsam, buna da öyle inanıyorum. Akla aykırı, ilerlemeye engel hiçbir şey içermiyor.[4]

Büyük dinimiz çalışmayanın insanlıkla ilgisi olmadığını bildiriyor. Bazı kimseler çağdaş olmayı kâfir olmak sanıyorlar. Asıl küfür onların bu zannıdır. Bu yanlış yorumu yapanların amacı, İslamların kâfirlere köle olmasını istemek değil de nedir? Her sarıklıyı hoca sanmayın, hoca olmak sarıkla değil, akıl ve bilinçledir.”[5]

Din vardır ve gereklidir. Temeli çok sağlam bir dinimiz var. Malzemesi iyi, fakat bina, uzun yüzyıllardan beri ihmale uğramış. Harçlar döküldükçe yeni harç yapıp binayı güçlendirmek gereği hissedilmemiş.”

Tersine olarak, birçok yabancı unsur, (tefsirler, hurafeler) binayı daha fazla hırpalamış. Bugün bu binaya dokunulamaz, onarılamaz da. Ancak zamanla çatlaklar derinleşecek ve sağlam temeller üstünde yeni bir bina kurmak gereği ortaya çıkacaktır.”

Din, bir vicdan meselesidir. Herkes, vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz din’e saygı gösteririz. Düşünüşe ve düşünceye karşı değiliz. Biz sadece, din işlerini millet ve devlet işleriyle, karıştırmamağa çalışıyor; kasıt ve eyleme dayanan tutucu hareketlerden sakınıyoruz. Gericilere asla fırsat vermeyeceğiz .”[6]

Açıklamak zorundayız ki, bütün İslam dünyasının sosyal toplumlarında hep yanlış zihniyetler egemen olduğu içindir ki, Doğudan Batıya kadar İslam ülkeleri düşmanların ayakları altında çiğnenmiş ve düşmanların kölelik zincirine geçmiştir.”[7]

Bizi yanlış yola yönlendiren soysuzlar bilirsiniz ki, çok kez din perdesine bürünmüşler, saf ve temiz halkımızı hep şeriat sözleriyle aldata gelmişlerdir. Tarihimizi okuyunuz, dinleyinizGörürsünüz ki, milleti mahveden, esir eden, harabeden kötülükler hep din kisvesi altındaki küfür ve şeytanlıktan gelmiştir. Onlar her türlü hareketi dinle karıştırırlar. Oysa Allah’a hamdolsun hepimiz Müslüman’ız, hepimiz dindarız, artık bizim dinin gereklerini öğrenmek için şundan bundan derse ve akıl hocalığına gereksinmemiz yoktur. Analarımızın, babalarımızın kucaklarında verdikleri dersler bile, bize bizim dinimizin esaslarını anlatmaya yeterlidir. Buna rağmen hafta tatili dine aykırıdır gibi, hayırlı ve akla, dine uygun meseleler hakkında, sizi baştan çıkarmaya ve aldatmaya çalışan soysuzlara yüz vermeyiniz. Milletimizin içinde gerçek ve ciddî din âlimleri vardır. Milletimiz bu gibi âlimleriyle övünmektedir. Onlar milletin güvenini ve halkın itimadını elde etmişlerdir, bu gibi din âlimlerine gidin: Bu bey bize böyle diyor siz ne diyorsunuz? deyiniz. Fakat genellikle buna da gerek yoktur.”[8]

Sedat Şenermen

Kur’an Araştırmacısı, Yazar

 

[1] Nimet ARSAN’ın (Derlediği), Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri II, 1997, Türk Tarih Kurumu Basımevi, s. 90.

[2] N.ARSAN, Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri II, s. 92.

[3] N.ARSAN, Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri II, s. 127.

[4] N.ARSAN, Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri III, s. 70.

[5] N.ARSAN, Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri II, s. 128.

[6]Yakınlarından Hatıralar” (Kitabı içinde “Asaf İlbay Anlatıyor”), İstanbul, 1955, Sel Yayınları, s. 102-103.

[7] N.ARSAN, Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri II, s. 138.

[8] N.ARSAN, Atatürk’ün Söylev Ve Demeçleri II, s. 127. Ayrıca bakınız: Türkân ARIKAN, Atatürk’ün Türk Kadını Hakkındaki Görüşlerinden Bir Demet, s. 47, 49.

Sedat Şenermen

Sedat Şenermen

İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü’nü bitirdiği 1970’den günümüze “Kur’an Araştırmaları” yapıyor. Bu çalışmalarıyla “Kur’an’ı Kur’an’dan Kur’anca Anlamak” yöntemini Kur’an’dan oluşturdu. Bu yöntemle; Kur’an’ı İlahi Mantığı Ve Kendi Bütünlüğü İçinde; Kavram bütünlüğü + Konu bütünlüğü + Sistem bütünlüğünde anlayıp anlatan konuşmalar yapıyor, makaleler ve kitaplar yayınlıyor. Hâlen “Konulu Sistematik Kur’an Sözlüğü” çerçevesinde kitap çalışmalarını sürdürüyor. Eserleri: 1) GAZİ MUSTAFA KEMAL’İN İSLAM /KUR’AN KÜLTÜRÜ (1 ve 2. Baskı, 2013), TOGAN Yayınları. 2) Akıl ve Bilim Işığında DİNLER VE DÜNYA EGEMENLİĞİ (Haziran 2013), TOGAN Yayınları. 3) Bilim ve Kur’an Dilinde KALP /AKIL (Mart 2014), TOGAN Yayınları. 4) MİLLİ İRADE NEDİR? (21 Yazar ile birlikte), İstanbul, 2014, ELMADAĞI Yayınları. 5) ATATÜRK, İSLAM ve LAİKLİK (Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi ve Eğitimi), İstanbul, 2015, ELMADAĞI Yayınları. 6) AKLIN KAYNAĞI İSLAM’DA BEYİN (SADR), Bilim ve Kur’an Dilinde, 2014, İstanbul, NERGİZ Yayınları. 7) İSLAM’DA ADALET (Adl, Kıst, Mizan, Hakk, Vasat), Temmuz 2015, NERGİZ Yayınları. 8) “Tarihsel Olaylarla AKIL TUTULMASI KİTLENME”, İstanbul, 2017, NERGİZ Yayınları. 9) ATATÜRK, İSLÂM VE LAİKLİK, HALİFELİĞİN KALDIRILMASI, İstanbul, 2017, NERGİZ Yayınları. 10) ATATÜRK VE TÜRK KADINI, İstanbul, 2018, NERGİZ Yayınları. 11) ŞEYTAN İÇİMİZDEKİ… DIŞIMIZDAKİ bireysel… küresel, İstanbul, 2019, Ulak Yayınları. 12) “Kur’an’ı Kur’an’dan Kur’anca Anlamak”, (Editör: Abdullah YILDIZ), Kur’an’ın Hayata Müdahalesi (Kitabı içinde: s. 31-38), İstanbul, 2004, Umran Yayınları. - MİLLİ İRADE BİLDİRİSİ imzacıları kapsamında Ekim 2013 tarihinden beri MİB çalışmalarına ”Milli İrade Birliği” sitesine yazıları ve konuşmalarıyla katılmıştır. - 1968-1969 yıllarında İSLAM MEDENİYETİ adlı aylık dergiyi yayınlamak. - Diyanet İşleri Başkanlığı’nca 15 günde bir yayınlanan DİYANET GAZETESİ’Nİ 1970’de kuruluşunu gerçekleştirerek, aynı zamanda aylık DİYANET DERGİSİ’NİN de bir süre yayınını sürdürmüştür. - Aylık UMRAN Dergisi’nde 1998, 1999 yıllarında “Kur’an Kavramlarını Kur’anca” ele alan makaleleri yayınlanmıştır.
Sedat Şenermen Tüm Yazıları
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.