Alexa
Medya Siyaset

Bir Western Filmi

Bir Western Filmi

Genç neslin pek bilmediği Western Filmleri zamana direnememiş ama verdiği mesajlar ise bugünde geçerliliğini korumaktadır.

Aynı şekilde resimli Pekosbill, Red Kit, Tommiks gibi resimli küçük kitapçıklar  (romanlar) vardı. Hani şu öğrencilerin ders kitabının arasına koyduğu, ders çalışıyormuş görünümü verip okuduğu kitaplar. Onlarda da konular hemen hemen Western filmlerine yakındır. Şerif, yardımcıları, fonu tamamlayan konyakçı, iyiler, kötüler, yerliler ve diğerleri fonu oluştururlar.

Peki Western Filmi nedir?

Western filmlerinde geniş doğa (köprü, baraj, ucube gökdelenler).  manzaraları ise  (dini istismar) önemli bir fon oluşturur. Bu fon için yönetmen (malum kişi/kişiler) sıklıkla genel çekimlere yer verir. Henüz keşfedilmemiş ( dün başka, bugün başka, yarın başka olacak söylemlerde bulunulur) , tehlikeli bir dünya (bana oy vermeyen cehennemliktir mesajı verilir) sunulur. Ayrıca her eylemin bir mekanı vardır (meydanlar ve camiler bu işlevi görür); kavga barda (kürsüde, sokakta, meydanda her yerde), düello kasabanın sokağında (yüzde doksenbeşinin bir görüşe hizmet ettiği medyada) , altın arama dağlarda (muhalif ilan edilerek suçlu arama her yerde), takip sahneleri uçsuz bucaksız topraklarda (komda, mezrada, kırda, ovada, köyde, kentte her yerde) , soygun demir yolu, banka veya posta arabasında…(Nerelerde olduğunu ve kimlerin yaptığının yazmak suçtur, yazılmaz, söylenmez. Sır olarak kalmalıdır)

Western, türünün bir özelliği olarak ideolojik işlevini karakterler üzerinden seyirciye aktarır. Karakterleri iyiler, kötüler, yerliler, beyazlar şeklinde gruplandırabiliriz (öteki, çapulcu, illet, zillet ve daha bir çok aşağılayıcı sözcükler kullanılarak sınıflandırmakta mümkündür). Kuşkusuz ön plana çıkan en önemli karakter, filmin erkek kahramanı; kovboydur (tapılan insandır, diğerleri  ise fiğüran) . Beyaz adam olarak yaban toprakları (Türkiye) ; Batı’yı uygarlaştırma (din devleti yaratma)  işlevi üstlenmiştir. Filmin başından sonuna yalnızdır (miadı dolan hemen çemberin dışında bulur kendini), en yakını atıdır (ne hikmetse atta üstünden atar) . Hiçbir yere ait değildir. Düzen bozulduğunda sahneye çıkar (oy kaybedildiğinde  veya devşirmede sahneye, medyaya sürekli çıkılır) , düzenin yeniden tesisiyle uzaklaşır (seçim kazanıldıktan sonra nerede kalmıştık diyerek, geçmişle hesaplaşma yapılır) . Böylece özgür birey ( kul birey ) ideali canlı tutulur. Eril kültürün bir yansıması olarak hikâye tümüyle bu kahraman üzerine kuruludur. Kadınlar yan karakterler üzerinden ya ev kadını rolünde ya da cinsel bir obje olarak sunulmuştur.(Erkeğin dörde kadar kadın alma hakkı vardır)

Yerliler (kendilerinden olmayanlar ve oy vermeyenler) ise ya kötü karakter ya da ehlileştirilmesi gereken kişiler şeklinde gösterilerek bir tehdit olarak sunulmuştur. 60’lı yıllarda değişen dünya ile birlikte Western filmlerindeki yerliler de kendilerine çizilmiş bu sınırlı rollerden çıkarak türün son dönem örneklerinin bir kısmında baş karakterin dostu olarak konumlandırılmaya başlanmışlardır. “Westerndeki en harika şey hepsinin aynı film olması. Bu yönetmene sonsuz bir özgürlük verir.” – Jean Renoir

(Alıntıdır: www.neokur.com/h/western)

Bu bir kurgu yazı olup kişi, kurum hiç kimseyi hedef almaz.

Bahattin Ayhan

Bahattin Ayhan

Araştırmacı-Yazarı.Tarih Türklerle Başlar,Türkiye Halkları,Antik Dönemden Günümüze,Köken-Dil-İnanç adlı kitapların yazarı
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ