Alexa
DOLAR 7,8187
EURO 9,3602
ALTIN 449,331
BIST 1328,73
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İzmir 18°C
Az Bulutlu

Ramazan, Kur’an Ayıdır

Ramazan, Kur’an Ayıdır
29.04.2020 - 21:19
A+
A-

Yüce Allah, Son Elçisi Saygıdeğer Muhammed’e (a.s) Kur’an’ı Ramazan ayının Kadir gecesinde indirmeye başlamış olup, tamamlanması 23 yıl sürmüştür.

Bakara 2/185. ayetinden de açıkça anlaşıldığına göre Kur’an, Ramazan ayında indirilmiştir. “Kadr” ve “Duhân” surelerinde de Kur’an’ın “Kadir gecesi”nde ve “mübarek bir gece”de indirildiği açıkça şöyle belirtilmektedir:

Muhakkak ki Biz, onu (Kur’an’ı) Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesi nedir, sana ne idrak ettirdi (bildirdi/öğretti)? Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır. Melekler (haberciler), içlerindeki ruh ile Rab’lerinin izniyle iner/hulûl eder dururlar; her bir işten. Bir esenliktir o şafak sökene kadar/aydınlığa kavuşuncaya kadar.” (Kadr 97/1-5)

“Ha, Mim. Apaçık /açıklayan Kitap’a yemin olsun ki, şüphesiz Biz, Kendi katımızdan bir iş olarak, onu (Kur’an’ı), hikmetle dolu/sağlam her işin/oluşun kendisinde ayırt edildiği, mübarek (bolluklu) bir gecede indirdik. Şüphesiz Biz uyarıcılarız. Şüphesiz Biz, Rabbinden; göklerin, yeryüzünün ve ikisi arasındakilerin Rabbindeneğer kesin inanan kimseler isenizbir rahmet olarak elçi gönderenleriz. Şüphesiz O, en iyi duyanın, en iyi görenin ta kendisidir.” (Duhân 44/1-7)

Buradan anlaşıldığına göre Kadir gecesi ve mübarek gece, Ramazan ayının bir gecesidir. Fakat kaçıncı gecesi olduğu bildirilmemiştir.

Bakara 2/185’de geçen, Kur’an, “bir kılavuz olarak (Hüdâ) ve Furkân’dan, yol göstermeden açık açık açıklamalar olarak” ifadesiyle,

Ramazan ayı değil,

Kur’an ön plana çıkarılmıştır.  Çünkü;

Ramazan ayı değerini Kur’an’dan almaktadır.

İnananlar, oruç tutarken bir taraftan da Kur’an’ı, ana dilinde Kur’an’dan Kur’anca anlayarak[1] öğrenirlerse (ki bu, imanın şartlarından biridir), oruç hâlinin de etkisiyle daha çok mantıklı düşünme /tefekkür olanağını bulurlar.[2]

O nedenle müminlerin, Ramazan ayında diğer aylardan daha çok Kur’an’ı, ana dilinde Kur’an’dan Kur’anca anlayarak çoook çok okumaları; içerdiği konular üzerinde aklıselimleriyle 21. yüzyıl bilim ve entelektüel düzeyinde incelemesi /düşünmesi, düşünceler üretmesi gerekir. Çünkü manasını anlamadan Kur’an okumak, Kur’an’sız Ramazan kutlamaları yapmak, lüks otel ve restoranlarda iftar ziyafetleri vermek, Ramazanı heder etmektir.

Kur’an’ın, “Ramazan” ayında indirilişiyle her ikisi arasındaki ilişkiyi, “oruç” ile “Kur’an” arasında da kurmak mümkündür.

Bakara 2/185. ayetinde geçen “şehr” sözcüğüyle manalandırdığımızda orucun, Allah katında insanın şöhretini artırdığı bilinmektedir. Ramazan ayında inen Kur’an’ın da insana şeref verdiğini şu ayetlerden anlıyoruz:

Hiç kuşkusuz Biz, size, öğüdünüz /şan şerefiniz içinde olan bir kitap indirdik. Buna rağmen hâlâ akıllanmayacak mısınız?” (Enbiya 21/10)

Öyleyse sen (ey Muhammed sen ve Müslümanlar), sana vahiy edilene sarıl. Şüphesiz ki sen dosdoğru bir yol üzerindesin.

Ve şüphesiz sana vahiy edilen (Kur’an), senin için de, toplumun (tüm insanlık) için de gerçekten bir öğüttür /şan-şereftir siz, ondan (Kur’an’dan) sorgulanacaksınız.” (Zuhruf 43/43-44)

Ramazan” sözcüğünün bir anlamı da “sonbaharda yağan yağmur”dur. Kur’an’ın rahmet olduğunu ilgili ayete göre[3] düşünürsek, anlam benzerliği ortaya çıkacaktır. Yağmurun doğadaki işlevi ne ise, Kur’an’ın ve orucun da insan ruhundaki /beynindeki zihinsel canlandırma /diriltme işlevi odur.[4]

Diğer taraftan, Kur’an’ın Kadir gecesinde indiği ve Kadir gecesinin de Ramazan ayı içinde olduğu dikkate alınırsa aralarındaki ilişki daha açık bir şekilde anlaşılır. Kur’an’ın Kadir gecesinde inmeye başladığını ve 23 yılda tamamlandığını dikkate alırsak, Kur’an’ın Kadir gecesini diğer günlere taşıdığını söyleyebiliriz. Böylece Kur’an’ı, ana dilinde Kur’an’dan Kur’anca anlayarak ihya eden, onu anlayan ve yaşamına geçiren insanlar, diğer gün ve geceleri de Kadir gecesine çevirmiş olmaktadırlar. Yani “Kadir gecesi” yılda sadece bir kez değildir. Kur’an’ı Kur’an’dan Kur’anca anladığımız her an, yılın hangi ay, gün ve saati olursa olsun o zaman da “Kadir gecesi” anı ve sevabını, ihyasını verir.

Kadir gecesi, evrenin yaratılışından itibaren var olan bir gecedir. Varlığın, yaratılış yasasının o gecede belirlenmiş olması, aslında tüm zaman ve varlıkları kapsadığı anlamına gelmektedir. Onun bu mahiyeti/içeriği, Kur’an’a geçmiş ve Kur’an’ın evrenselliğini oluşturmuştur. Kur’an’ın Yüce Allah’ın kanun kitabı olduğunu dikkate alır, “kadr /takdir etmek, projelendirmek” sözcüğünün de aynı anlamı taşıdığını düşünürsek, benzerlik ortaya çıkar.

Muhakkak Biz, Kur’an’ı Kadir gecesi indirdik” (Kadr 97/1);

Kesinlikle Biz Kur’an’ı, mübarek bir gecede indirdik” (Duhan 44/3) ayetlerini, Bakara 2/185. ayetiyle bir araya getirirsek, “Kur’an Ramazan ayında indirildi” ifadesiyle de aynı şeyin açıklandığı anlaşılmış olur. Böylece Ramazan ayı, Kadir gecesi ve Kur’an bir araya gelmiş, birbirine şeref vermişlerdir.[5]

Öyleyse sizden Ramazan ayına ulaşanlar onda oruç tutsun.

Kur’an’ı ana dilinde Kur’an’dan Kur’anca anlayarak okusun ve Kur’an’la onurlansın/şereflensin. Çünkü imanın ve İslam’ın gereği budur. Esasen Kur’an’ın yolu da, sıratı müstakim olan dosdoğru yoldur. Kur’an’ın yönlendirdiği yol, kesinlikle Allah’ın yoludur. Kur’an’ın yaşam biçimi edildiği yol, Allah Elçisi Muhammed’in (a.s) tebliğ ettiği, cennetle müjdelediği ve bizzat kendisinin de yaşam biçimi edindiği yoldur.

Özellikle Ramazan ayında hem oruç tutarak hem de Kur’an’ı ana dilinde manasını anlayarak okuyanlar, mahşerde Peygamberimizin Yüce Allah’a “Kur’an’dan uzaklaşanlar”[6] şeklindeki şikâyetine muhatap da olmayacakları kesindir.

Elçi de: “Ey Rabbim! Hiç şüphesiz benim toplumum şu Kur’an’ı mehcur / terk edilmiş bir şey edindiler” dedi.” (FURKAN 25/30)

Sedat Şenermen

Kaynakça

[1] “Kur’an’ı Kur’an’dan Kur’anca Anlamak” konusunda bkz. Sedat ŞENERMEN, KALP /AKIL, İstanbul, 2014, (giriş bölümü), Togan Yayını.

[2] Hakkı YILMAZ, Tebyînü’l-Kur’an /İşte Kur’an, İstanbul, 2015, c.6, s.650.

[3] “Ve Biz Kur’an’dan, inananlar için şifa ve rahmet olan şeyleri indiriyoruz. Ve bu, sadece şirk koşarak yanlış; kendi zararlarına iş yapanların yıkımını artırıyor.” (İsra 17/82)

[4] Prof.Dr. Bayraktar BAYRAKLI, Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’an Tefsiri, İstanbul, 2013, c.2, s.429.

[5] B. BAYRAKLI, Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’an Tefsiri, c.2, s.430.

[6] Bu konuda bkz. “Elçi de: Ey Rabbim! Hiç şüphesiz benim toplumum şu Kur’an’ı mehcur / terk edilmiş bir şey edindilerdedi.” (FURKAN 25/30)

ETİKETLER:
Sedat Şenermen

Sedat Şenermen

İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü’nü bitirdiği 1970’den günümüze “Kur’an Araştırmaları” yapıyor. Bu çalışmalarıyla “Kur’an’ı Kur’an’dan Kur’anca Anlamak” yöntemini Kur’an’dan oluşturdu. Bu yöntemle; Kur’an’ı İlahi Mantığı Ve Kendi Bütünlüğü İçinde; Kavram bütünlüğü + Konu bütünlüğü + Sistem bütünlüğünde anlayıp anlatan konuşmalar yapıyor, makaleler ve kitaplar yayınlıyor. Hâlen “Konulu Sistematik Kur’an Sözlüğü” çerçevesinde kitap çalışmalarını sürdürüyor. Eserleri: 1) GAZİ MUSTAFA KEMAL’İN İSLAM /KUR’AN KÜLTÜRÜ (1 ve 2. Baskı, 2013), TOGAN Yayınları. 2) Akıl ve Bilim Işığında DİNLER VE DÜNYA EGEMENLİĞİ (Haziran 2013), TOGAN Yayınları. 3) Bilim ve Kur’an Dilinde KALP /AKIL (Mart 2014), TOGAN Yayınları. 4) MİLLİ İRADE NEDİR? (21 Yazar ile birlikte), İstanbul, 2014, ELMADAĞI Yayınları. 5) ATATÜRK, İSLAM ve LAİKLİK (Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi ve Eğitimi), İstanbul, 2015, ELMADAĞI Yayınları. 6) AKLIN KAYNAĞI İSLAM’DA BEYİN (SADR), Bilim ve Kur’an Dilinde, 2014, İstanbul, NERGİZ Yayınları. 7) İSLAM’DA ADALET (Adl, Kıst, Mizan, Hakk, Vasat), Temmuz 2015, NERGİZ Yayınları. 8) “Tarihsel Olaylarla AKIL TUTULMASI KİTLENME”, İstanbul, 2017, NERGİZ Yayınları. 9) ATATÜRK, İSLÂM VE LAİKLİK, HALİFELİĞİN KALDIRILMASI, İstanbul, 2017, NERGİZ Yayınları. 10) ATATÜRK VE TÜRK KADINI, İstanbul, 2018, NERGİZ Yayınları. 11) ŞEYTAN İÇİMİZDEKİ… DIŞIMIZDAKİ bireysel… küresel, İstanbul, 2019, Ulak Yayınları. 12) “Kur’an’ı Kur’an’dan Kur’anca Anlamak”, (Editör: Abdullah YILDIZ), Kur’an’ın Hayata Müdahalesi (Kitabı içinde: s. 31-38), İstanbul, 2004, Umran Yayınları. - MİLLİ İRADE BİLDİRİSİ imzacıları kapsamında Ekim 2013 tarihinden beri MİB çalışmalarına ”Milli İrade Birliği” sitesine yazıları ve konuşmalarıyla katılmıştır. - 1968-1969 yıllarında İSLAM MEDENİYETİ adlı aylık dergiyi yayınlamak. - Diyanet İşleri Başkanlığı’nca 15 günde bir yayınlanan DİYANET GAZETESİ’Nİ 1970’de kuruluşunu gerçekleştirerek, aynı zamanda aylık DİYANET DERGİSİ’NİN de bir süre yayınını sürdürmüştür. - Aylık UMRAN Dergisi’nde 1998, 1999 yıllarında “Kur’an Kavramlarını Kur’anca” ele alan makaleleri yayınlanmıştır.
Sedat Şenermen Tüm Yazıları
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.